Czy cyfrowa transformacja biznesu jest konieczna?
Cyfrowa transformacja biznesu to proces zmian strukturalnych w firmach i jedno z najważniejszych zadań zarządzania najbliższych lat.
Co charakteryzuje transformację cyfrową, dlaczego jest potrzebna i jaki wpływ ma na sukces firmy.
Czym jest cyfrowa transformacja biznesu?
Transformacja cyfrowa opisuje trwający proces zmian w naszym społeczeństwie i gospodarce. Na podstawie rewolucji przemysłowej, transformację cyfrową nazywamy również rewolucją cyfrową.
Motorem tych dalekosiężnych zmian strukturalnych są technologie cyfrowe, które rozwijają się w zawrotnym tempie i pozostawiają głębokie ślady w naszym życiu kulturalnym i gospodarczym. Dziś każdy smartfon ma ogromną moc obliczeniową. W wyniku rosnących możliwości technologicznych zmienia się nasze zachowanie komunikacyjne i informacyjne oraz powstają nowe łańcuchy wartości i modele biznesowe.
Transformacja cyfrowa w firmach – cyfrowa transformacja biznesu
Cyfrowa transformacja biznesu to proces zmian strukturalnych i systemowych. Wychodząc od obecnej sytuacji, predefiniowane są procesy i procedury, zmieniona organizacja i model biznesowy, tak aby odnieść sukces. Jako synonim transformacji cyfrowej w firmach używany jest często termin „digitalizacja”. Cyfryzacja to jednak tylko jeden z trzech krótkich aspektów zrównoważonej transformacji firmy.
To, co ułatwia życie klientom i konsumentom, stawia przed firmami duże wyzwania. Zmieniają się struktury wartości dodanej, granice przemysłowe zacierają się, firmy są atakowane przez nowych konkurentów cyfrowych, a coraz większe wymagania klientów dotyczące prostoty, przejrzystości, obsługi i szybkości zanikają.
Potrzeba transformacji cyfrowej
Te dynamiczne warunki ramowe zwiększają presję gospodarczą na ustalone modele biznesowe. Wiele firm nie tylko osiąga granice swojego wzrostu, ale nie może już prowadzić swojej podstawowej działalności ze zwykłą rentownością.
Na firmy o ugruntowanej pozycji jest wywierana wielka presja. Wielu menedżerów uważa, że ich obecny model biznesowy nie przetrwa cyfrowych zmian. Innymi słowy, pomyślne kształtowanie cyfrowej transformacji będzie jednym z najważniejszych zadań w nadchodzących latach.
Jak pomyślnie wdrożyć cyfrową transformację biznesu? – digitalizacja interakcji z klientami
Dzięki cyfryzacji interakcji z klientami można tworzyć nowe punkty interakcji, poprawiać doświadczenia klientów i zwiększać lojalność klientów. Digitalizacja zaczyna się od nowoczesnej strony internetowej, poprzez rozwój kanałów marketingu cyfrowego, aż po digitalizację wsparcia i systemu zamówień.
Pozyskiwanie nowych klientów można bardzo dobrze ocenić w kategoriach pieniężnych. Wiele firm popełnia błąd, przeznaczając zbyt mało zasobów na ten aspekt cyfrowej transformacji. Oznacza to, że początkowy wielki potencjał cyfrowej transformacji w firmie pozostaje niewykorzystany. Utrata dostępu do klientów i rynku to jedno z największych zagrożeń związanych z cyfrową transformacją biznesu.