Jak wygląda zatrzymanie ciężarówki we Włoszech?
Obszar północnych Włoch to jeden z najważniejszych szlaków transportowych w całej Europie. Jest on również wykorzystywany przez polskie firmy przewozowe. Niestety zatrzymanie ciężarówki we Włoszech to problem, z którym liczy się każda firma transportowa.
Zatrzymanie pojazdu
Zatrzymanie pojazdu transportowego na terenie Włoch jest każdorazowo rezultatem złamania obowiązującego prawodawstwa. Aktualnie wszystkie zatrzymania ciężarówek na terenie kraju związane są z tak zwaną funkcją bezpośrednią lub z funkcją pośrednią. Czym się one od siebie różnią?
Z sankcją bezpośrednią mamy do czynienia w sytuacji, w której zatrzymanie ciężarówki we włoszech jest konsekwencją złamania określonego przepisu. Przykładowo może być to jazda w kierunku przeciwnym na autostradzie, czy też brak listu przewozowego CMR. Z kolei sankcja pośrednia w postaci zatrzymania ma miejsce, gdy policja nie może wyegzekwować nałożonej kary np. mandatu.
Różnorodne sankcje bezpośrednie
Istnieje szereg sytuacji, w których zatrzymanie ciężarówek we Włoszech jest bezpośrednio efektem złamania określonego przepisu prawa. Najczęstszą przyczyną administracyjnego zatrzymania pojazdu ciężarowego jest przewóz towarów przez firmę transportową nie posiadającą odpowiedniego zezwolenia międzynarodowego.
Dotyczy to również sytuacji, w której firma transportowa posiada takowe zezwolenie, aczkolwiek dokonuje jego nadużycia. Innym skrajnym przypadkiem, który wiąże się z koniecznością zatrzymania pojazdu jest brak posiadania aktualnego prawa jazdy przez kierowcę.
Jak wygląda sytuacja w przypadku sankcji pośredniej?
Sankcje pośrednie we włoskim systemie prawnym
Oczywiście zatrzymanie ciężarówek we Włoszech może być również rezultatem tak zwanych sankcji pośrednich. Dotyczą one przede wszystkim sytuacji, w których organy włoskiej administracji nie są w stanie wyegzekwować od kierowcy lub firmy transportowej wcześniej nałożonej kary. Co jeszcze należy wiedzieć?
Do najczęstszych przyczyn zatrzymania pojazdu ciężarowego zaliczamy sytuację, w której kierowca lub firma nie jest w stanie uiścić nałożonego mandatu. W takiej sytuacji konieczne będzie przetransportowanie pojazdu na wskazany przez służby parking depozytowy. Bezpośrednio będzie się to wiązać z koniecznością uiszczenia opłaty za postój ciężarówki we wskazanym miejscu.