Europalety to przykład sukcesu wzornictwa przemysłowego
Choć pojęcie designu zwykle dotyczy rozwiązań z branży wykończeniowej, to wymiary europalety są przykładem, że przydatne środki w logistyce są doskonale zaprojektowane pod praktyczne użycie. Rozwój transportu międzynarodowego niejako wymusił zastosowanie standaryzowanych form nośników. Europalety (EPAL) jak dotychczas wydają się kluczowym elementem rozwoju branży logistycznej.
Długa droga palety euro
Łańcuch przemieszczania się palety może wyglądać dość podobnie. Od miejsca wytworzenia lub centrum logistycznego, poprzez załadowanie towarem i transport kołowy, kolejowy bądź morski (często kilka w jednym ciągu) po magazyn i ułożenie na regale magazynowym. W magazynach z paletami pracują wózki widłowe, których operatorzy muszą mieć możliwość pewnego i bezpiecznego umieszczania ładunku na półkach. Droga palety w magazynie nie jest przecież mniej istotna. Wymiary palety euro musza uwzględniać szybkość i łatwość przemieszczania się alejkami pomiędzy składami w centrach magazynowych. Dalsza dystrybucja towarów na paletach często odbywa się w kierunku odbiorcy detalicznego lub ostatecznego klienta.
W tej wędrówce palety, której celem pozostaje nieodmiennie dostarczenie (przemieszczenie) towaru na miejsce przeznaczenia stosuje się także ręczne wózki hydrauliczne na rolkach. Najczęściej spotyka się te z widłami dostosowanymi do wymiarów europalety czyli ich długość wynosi 1150 mm. Do ich wymiarów przystosowuje się także spawane wózki ze skrętnymi kołami, które pozwalają układać palety z zawartością już bez użycia wózka widłowego. Choć dziś to urządzenia kołowe dostosowuje się do określonych parametrów palet, nie zawsze tak było.
Geneza sukcesu europalet
Normalizacja palet rozpoczęła się dokładnie w połowie XX wieku. Choć transport międzynarodowy był jeszcze mniej rozwinięty niż dziś, już wtedy dostrzeżono pożytki płynące ze standaryzacji uniwersalnych nośników towarów. Prym w transporcie wiodła wtedy kolej. Zatem naturalnym było wyznaczenie norm przez Międzynarodową Organizację Kolejową, która określiła wymiary palety euro na 80 x 120 x 14,4 cm oraz nadała jej symbol EUR. Podczas, gdy transport paletowy zyskiwał na znaczeniu pojawiało się wiele zamienników palet. By usystematyzować ich parametry fizyczne i wymiary utworzono w 1991 roku Europejskie Stowarzyszenie Palet. Jego zadaniem jest czuwanie nad normalizacją palet, a zostało stworzone przez właścicieli znaków towarowych EUR oraz EPAL.